Sabtu, 14 April 2012

KEMPEN JAM BUMI (EARTH HOUR) 2012

Belum terlambat untuk menyatakan sokongan kepada kempen Earth Hour 2012, waima sudah masuk bulan April 2012.

Kenapa Perlu Sokong Kempen Earth Hour ?

Kempen kesedaran Earth Hour ini sudah bermula sejak tahun 2009 lagi iaitu bermula di negara Australia..Bagi yang tidak tahu, kempen ini bertujuan untuk menyedar seluruh penduduk dunia tentang perubahan iklim dunia yang semakin mengalami kerosakan dan kemusnahan lantaran kegiatan dan aktiviti manusia sendiri.. terbukti dengan pelbagai bencana alam yang telah melanda di seluruh dunia.


SEJARAH BERMULANYA EARTH HOUR
Pada tahun 2007, WWF Australia yang diilhamkan oleh penduduk Sydney untuk menunjukkan sokongan mereka untuk tindakan perubahan iklim dalam acara jam Bumi pertama. Ia menunjukkan bahawa semua orang, dari kanak-kanak hingga ke CEO dan ahli politik, mempunyai kuasa untuk mengubah dunia tempat mereka hidup. Di Sydney, Australia, 2.2 juta individu dan lebih daripada 2,000 perniagaan memadam lampu mereka selama satu jam untuk menyokong pendirian terhadap perubahan iklim .
Pada tahun 2008, rancangan itu adalah untuk menyebar luas Earth Hour ke seluruh Australia. Tetapi kemudian Kota Toronto, Kanada, mendaftar dan sebelum itu 35 buah negara dan hampir 400 bandar dan pekan adalah sebahagian daripada peristiwa itu. Ia berkata sesuatu yang menarik perhatian dunia bahawa cabaran iklim yang dihadapi oleh planet kita adalah begitu ketara bahawa perubahan perlu dilakukan secara global.
Dengan jemputan untuk 'mematikan suis' diperluaskan kepada semua orang, Earth Hour dengan cepat menjadi satu acara tahunan global. Ia dijadualkan pada hari Sabtu terakhir setiap bulan Mac - rapat bersamaan dengan ekuinoks untuk memastikan kebanyakan bandar-bandar dalam kegelapan kerana ia melancarkan mengelilingi Bumi.
Pada 2011, Earth Hour menyaksikan beratus-ratus juta rakyat di seluruh 135 negara memadamkan suis selama sejam. Tetapi ia juga menandakan permulaan sesuatu yang baru - dalam melangkaui di sebalik jam Bumi perlu ada tindakan yang berpanjangan kepada perubahan iklim. Dan dengan kuasa rangkaian sosial di sebalik mesej Earth Hour, kami berharap untuk menarik penyertaan yang lebih banyak supaya kita dapat membina sebuah masyarakat yang benar-benar global yang komited untuk mewujudkan sebuah planet yang lebih mapan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan